Jak je to tedy s těmi elektromobily?

 

Když jsem v letech 1987-1990 chodil do školky, moc rád jsem kreslil auta. Vypadaly asi jako to červené auto na horním obrázku. Ke každému autu neodmyslitelně patřil výfuk. Dnes po třiceti letech má naprostá většina aut stále výfuk a dnešní děti ve školce by je nakreslily podobně. Jenže za těch 30 let se něco změnilo. Něco se zásadně změnilo. Auto a výfuk už k sobě neodmyslitelně nepatří.

Před třiceti lety jsme slavili sametovou revoluci. A náš svět se velmi změnil. Můžeme svobodně cestovat do zahraničí a také tam studovat nebo pracovat, můžeme svobodně vyjadřovat svoje názory, můžeme svobodně volit a vybírat si. Můžeme jezdit v „západních“ autech a tohle vše už považujeme za samozřejmost. Ještě před třiceti lety ale nic z toho nebylo samozřejmé. Jenže pak přišla revoluce.

Jsem přesvědčený, že i automobilový svět projde revolucí, na konci které bude za 30 let úplně jiný svět. Svět s auty bez výfuků. A za těch 30 let nám také přijde naprosto samozřejmé, že auto nemá výfuk, ale zástrčku. Vítejte v novém světě elektrických aut.

Elektrická auta

O elektrických autech, nebo-li elektromobilech se dnes hodně mluví. Často ve spojitosti s jejich cenou, dojezdem, dobou nabíjení, výdrží baterií, recyklací baterií, hustotou sítě nabíjecích míst, elektřinou na jejich pohon, emisemi na jejich provoz a výrobu a vše se srovnává s auty se spalovacím motorem. Velkou roli v diskuzích hraje setrvačnost našeho myšlení a naše zvyky.

Hned na začátek se přiznán, že jsem velkým fanouškem elektrických aut. Zatím ale žádné nevlastním, jezdím s běžnou octavií na benzín. Ale rozhodl jsem se, že moje příští auto už bude plně elektrické. Předcházelo tomu obsáhlé zjišťování informací, studium techniky elektrických aut a několikaleté uvažování. Na jeho konci bylo jasné rozhodnutí rozloučit se s autem se spalovacím motorem a vykročit do budoucnosti na elektrickou cestu.

A také jsem se stal opravdovým fanouškem elektrickým aut. Berte mě ale jako fanouška, který ctí pravidla hry, má smysl pro fair play a ctí soupeře. I jako sportovní fanoušek dokážu uznat, že můj tým v některém zápase prohrál zaslouženě a soupeř byl lepší. Anebo když můj tým dá gól z offsidu, také to uznám a případné uznání takového gólu rozhodčím považuji za nespravedlivé.

Budu se snažit být co nejvíce objektivní a spravedlivý, ačkoli mého favorita předem znáte. V podstatě se budu snažit nebýt fanouškem, ale vědcem, který provede poctivou analýzu, nashromáždí všechny argumenty pro a proti a objektivně je posoudí.

Pojďme tedy na to. Postupně si budete moct v následujících týdnech přečíst následující články o elektrických autech na stránkách Zelené fazole:

1. Odkud se bere elektřina (publikováno 14.10.2019)

2. Co je to vlastně elektromobil (publikováno 24.10.2019)

3. Všechno, co byste měli vědět o bateriích

4. Elektrické auto: návrat do budoucnosti

Budeme hodně mluvit o elektřině, elektrárnách, elektrických motorech, elektrické energii, bateriích, nabíjení, emisích, elektrických autech a o Tesle. Ta totiž v našem příběhu hraje zásadní roli. Na první článek o elektřině a odkud se bere, se můžete těšit už příští pondělí 🙂

Komentáře